Spis Treści
Co powinien umieć 4 latek wg podstawy programowej?
Witamy Państwa w naszym artykule, w którym omówimy, czego powinien umieć czterolatek zgodnie z podstawą programową. W wieku czterech lat dzieci rozwijają się bardzo szybko i zdobywają nowe umiejętności. Podstawowa edukacja w tym wieku ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Przyjrzyjmy się zatem, jakie umiejętności powinien posiadać czterolatek, aby spełnić wymagania podstawy programowej.
Rozwój fizyczny
W wieku czterech lat dzieci zazwyczaj mają już rozwinięte umiejętności motoryczne. Powinny być w stanie:
- Chodzić płynnie i pewnie, bez utraty równowagi.
- Wykonywać proste skoki i biegi.
- Rzucać i łapać piłkę.
- Utrzymywać równowagę na jednej nodze przez krótki czas.
Rozwój poznawczy
W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności poznawcze. Powinny być w stanie:
- Rozpoznawać kolory i kształty.
- Znać swoje imię i nazwisko.
- Rozumieć proste instrukcje.
- Rozpoznawać litery i cyfry.
- Układać proste puzzle.
Rozwój emocjonalny i społeczny
W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności emocjonalne i społeczne. Powinny być w stanie:
- Wyrażać swoje emocje słowami.
- Współpracować z innymi dziećmi w zabawie.
- Okazywać empatię i zrozumienie dla innych.
- Radzić sobie z konfliktami w sposób konstruktywny.
Rozwój językowy
W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności językowe. Powinny być w stanie:
- Mówić płynnie i zrozumiale.
- Tworzyć proste zdania.
- Opowiadać krótkie historie.
- Pytać o znaczenie nieznanych słów.
Rozwój poznawczy
W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności poznawcze. Powinny być w stanie:
- Rozpoznawać kolory i kształty.
- Znać swoje imię i nazwisko.
- Rozumieć proste instrukcje.
- Rozpoznawać litery i cyfry.
- Układać proste puzzle.
Podsumowanie
Podsumowując, czterolatek powinien posiadać pewne umiejętności zgodnie z podstawą programową. W naszym artykule omówiliśmy rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny oraz językowy. Ważne jest, aby dzieci w tym wieku miały możliwość rozwijania się i zdobywania nowych umiejętności. Wspieranie ich rozwoju w tych obszarach jest kluczowe dla ich przyszłego sukcesu edukacyjnego.
Wezwanie do działania:
Zgodnie z podstawą programową, czterolatek powinien umieć:
– Rozpoznawać i nazywać kolory, kształty, liczby oraz litery.
– Posługiwać się prostymi pojęciami przestrzennymi, takimi jak „w górę”, „na dół”, „po lewej”, „po prawej”.
– Rozumieć i wykonywać proste polecenia oraz wskazówki.
– Posługiwać się narzędziami do rysowania i pisania.
– Rozumieć zasady współdziałania w grupie, takie jak czekanie na swoją kolej, słuchanie innych, dzielenie się zabawkami.
– Rozumieć podstawowe zasady higieny i bezpieczeństwa.
– Rozpoznawać i nazywać podstawowe emocje u siebie i u innych.
Link tagu HTML do strony Pracorama:
https://www.pracorama.pl/