Co powinien umieć 4 latek wg podstawy programowej?

Co powinien umieć 4 latek wg podstawy programowej?

Witamy Państwa w naszym artykule, w którym omówimy, czego powinien umieć czterolatek zgodnie z podstawą programową. W wieku czterech lat dzieci rozwijają się bardzo szybko i zdobywają nowe umiejętności. Podstawowa edukacja w tym wieku ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju dziecka. Przyjrzyjmy się zatem, jakie umiejętności powinien posiadać czterolatek, aby spełnić wymagania podstawy programowej.

Rozwój fizyczny

W wieku czterech lat dzieci zazwyczaj mają już rozwinięte umiejętności motoryczne. Powinny być w stanie:

  • Chodzić płynnie i pewnie, bez utraty równowagi.
  • Wykonywać proste skoki i biegi.
  • Rzucać i łapać piłkę.
  • Utrzymywać równowagę na jednej nodze przez krótki czas.

Rozwój poznawczy

W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności poznawcze. Powinny być w stanie:

  • Rozpoznawać kolory i kształty.
  • Znać swoje imię i nazwisko.
  • Rozumieć proste instrukcje.
  • Rozpoznawać litery i cyfry.
  • Układać proste puzzle.

Rozwój emocjonalny i społeczny

W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności emocjonalne i społeczne. Powinny być w stanie:

  • Wyrażać swoje emocje słowami.
  • Współpracować z innymi dziećmi w zabawie.
  • Okazywać empatię i zrozumienie dla innych.
  • Radzić sobie z konfliktami w sposób konstruktywny.

Rozwój językowy

W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności językowe. Powinny być w stanie:

  • Mówić płynnie i zrozumiale.
  • Tworzyć proste zdania.
  • Opowiadać krótkie historie.
  • Pytać o znaczenie nieznanych słów.

Rozwój poznawczy

W wieku czterech lat dzieci rozwijają swoje umiejętności poznawcze. Powinny być w stanie:

  • Rozpoznawać kolory i kształty.
  • Znać swoje imię i nazwisko.
  • Rozumieć proste instrukcje.
  • Rozpoznawać litery i cyfry.
  • Układać proste puzzle.

Podsumowanie

Podsumowując, czterolatek powinien posiadać pewne umiejętności zgodnie z podstawą programową. W naszym artykule omówiliśmy rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny oraz językowy. Ważne jest, aby dzieci w tym wieku miały możliwość rozwijania się i zdobywania nowych umiejętności. Wspieranie ich rozwoju w tych obszarach jest kluczowe dla ich przyszłego sukcesu edukacyjnego.

Wezwanie do działania:

Zgodnie z podstawą programową, czterolatek powinien umieć:

– Rozpoznawać i nazywać kolory, kształty, liczby oraz litery.
– Posługiwać się prostymi pojęciami przestrzennymi, takimi jak „w górę”, „na dół”, „po lewej”, „po prawej”.
– Rozumieć i wykonywać proste polecenia oraz wskazówki.
– Posługiwać się narzędziami do rysowania i pisania.
– Rozumieć zasady współdziałania w grupie, takie jak czekanie na swoją kolej, słuchanie innych, dzielenie się zabawkami.
– Rozumieć podstawowe zasady higieny i bezpieczeństwa.
– Rozpoznawać i nazywać podstawowe emocje u siebie i u innych.

Link tagu HTML do strony Pracorama:
https://www.pracorama.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here